یکی از بهترین معماران معاصر ایران(حسین امانت)

حسین امانت به عنوان یکی از بهترین معماران معاصر ایران در کنار اساتیدی چون هوشنگ سیحون و کامران دیبا، نقش مهمی در شکل‌ دادن به ایران مدرن داشته است.

زندگینامه حسین امانت:

حسین امانت در سال ۱۳۲۱ خورشیدی در خانواده‌ای بهائی مذهب و هنر دوست چشم به جهان گشود. پدر وی که اصالتی کاشانی داشت با مشاهده شور و شوق او نسبت به دیدن بناها و آثار تاریخی، تلاش بسیاری در جهت بازشناسی این آثار برای وی کرد. به طوری که او در همان دوران کودکی بسیاری از آثار تاریخی شاخص ایرانی را به چشم دید. لکن به گفته خود حسین امانت، هیچ یک از این آثار و بناها نتوانست به اندازه تخت جمشید وی را تحت تاثیر قرار دهد. تاثیری که بعدها به تلفیق معماری سنتی ایرانی و مدرنیته، در یکایک آثار امانت، منجر شد.

حسین امانت دوران ابتدایی و دبیرستان را در شهر زادگاه خود گذراند و پس از اخذ مدرک دیپلم از دبیرستان البرز تهران، به تحصیل در رشته معماری دانشکده هنرهای زیبایی دانشگاه تهران مشغول شد. وی پس از تکمیل تحصیلات کارشناسی خود، به دنبال ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های معتبر امریکایی بود که در فراخوان طراحی برج شهیاد (برج آزادی فعلی)، مندرج در روزنامه اطلاعات، شرکت می‌کند و در کمال شگفتی، طرح وی از میان ۲۱ طرح موجود انتخاب می‌شود.

 

امانت در معماری خود، سبک های مختلفی را مورد استفاده قرار داده است و نمی توان گفت این معمار، مقید به سبک خاصی بوده است. سبک های معماری اسلامی ایرانی، مدرن و … همه توسط امانت مورد استفاده قرار گرفته اند. حتی امانت در برخی از پروژ های خود، از سبک معماری کلاسیک نیز بهره برده است. به نظر می رسد امانت در پروژه هایی که به سبک معماری کلاسیک یونان طراحی کرده است بیش از آن که دغدغه پیاده کردن دیدگاه های معمارانه خود را داشته باشد، بار محیط طبیعی و شرایط جغرافیایی را بر دوش خود احساس می کرده است. این ساختمان های یونانی مآبانه در نگاه اول شاید بیننده را به سمت این موضوع بکشانند که طراح و معمار آنها صرفاً یک نوع معماری التقاطی ارائه داده است، در حالی که واقعیت امر چیز دیگری است. اولاً او در ساختمان های یونانی مآبانه خود به اصول معماری شرقی بی توجه نبوده است و لذا اگر چه این دسته از پروژه های او در نگاه اول سبک کلاسیک یونانی را به خاطر می آورند، ولی جزئیات به کار رفته در آنها، حاکی از چیزی غیر از این است. در ثانی همان طور که خود وی صریحاً ابراز کرده، انتخاب سبک کلاسیک کاملاً آگاهانه و لازم بوده است.

به هر روی، امانت به غیر از سبک به کار رفته در ساختمان های کلاسیک یونانی خود، همواره اصول هندسه و معماری سنتی ایران را در ساختمان های مدرن خود اجرا کرده است. پروژ ه ها و ساختمان های او در حال حاضر در سرتاسر جهان به چشم می خورند. غیر از پروژه هایی که در بالا به آنها اشاره شد، او پروژه های دیگری را هم طراحی کرده که تعدادی از مهمترین آنها عبارتند از: طراحی و ساخت عبادتگاهی در ساموآی غربی، طراحی چند کارخانه در دالیان چین، ساخت چندین مجتمع آپارتمانی در سانتامونیکای کالیفرنیا و بلوک شهری با دو برج مسکونی در سن دیه گوی کالیفرنیا. امانت در تمام این پروژه ها، مهارت ویژه ای در به کار بردن و ترکیب درون مایه های فرهنگ های مختلف از خود نشان داده است. او جوایز مهمی هم بابت طراحی های منحصر به فرد خود دریافت کرده و در عین حال در کنفرانس های آموزشی و فرهنگی متعددی پیرامون هنر و معماری سخنرانی کرده است.

حسین امانت درباره ساختمان هایی که بر اساس سبک کلاسیک طراحی نموده این طور اظهار می کند که:

«من دیدم چطور سبک کلاسیک می تواند با باغ های اطراف این جا (منطقه حیفا) تناسب و هماهنگی داشته باشد. منطق من این است: ما در زندگی مدرن در شتاب و تحرک به سر می بریم و زمانی برای دقت کردن به جزئیات یک ساختمان کلاسیک نداریم. اما سبک کلاسیک برای جامعه ای که در آسودگی و رفاه به سر می برد، معنا می دهد، جامعه ای که زمان کافی برای مراقبه و نیایش دارد. ساختمان های مدرن بعد از انقلاب صنعتی، رشد و گسترش پیدا کردند، دوره ای که زندگی مادی بر معنویت غلبه پیدا کرد اما من فکر می کنم زیبایی فاکتور مهمی در طراحی است، چون زیبایی برای روح انسان خیلی سودمند و مفید است.»

در ادامه قصد داریم به بررسی کامل پروژه های حسین امانت بر اساس سال انجام پروژه بپردازیم. این لیست شامل پروژه ها کامل امانت از ابتداری شروع به کار وی، تا پروژه هایی است که این معمار در زمان حال بر روی آنها کار می کند. این پروژه ها از سال ۱۹۷۲ آغاز و آخرین پروژه وی در سال ۲۰۱۹ ساخته خواهد شد و هم اکنون در حال طراحی است.

با ما همراه باشید.

برج آزادی (برج شهیاد) – سال ۱۹۷۱

موزه پاسارگاد، شیراز – سال ۱۹۷۳

دانشگاه صنعتی شریف، آریا مهر – سال ۱۹۷۵

دانشکده مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران – ۱۹۸۰

سفارت ایران در پکن، پایتخت چین – ۱۹۸۳

ساختمان مقر بیت العدل اعظم، از ساختمان‌های حول مقام اعلی، بارگاه باب در حیفا – ۱۹۸۳

مشرق‌الاذکار (عبادتگاه)، آپیا، ساموآ – ۱۹۸۴

مرکز مطالعات بهاییت – حیفا، اسرائیل – ۲۰۰۱ ( از مجموعه ساختمان های مقر بیت العدل اعظم)

مرکز آموزش بین المللی بهاییت – حیفا، اسرائیل، ۲۰۰۱ ( از مجموعه ساختمان های مقر بیت العدل اعظم)

محفظه آثار بهایی – حیفا، اسرائیل، ۲۰۰۱ ( از مجموعه ساختمان های مقر بیت العدل اعظم)

ساختمان مسکونی HORIZONS – سن دیه گو، کالیفرنیا، آمریکا – ۲۰۰۱

مرکز بهاییان – تگزاس آمریکا – ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷

کتابخانه مرکزی دانشگاه SICHUAN UNIVERSITY، پکن، چین، ۲۰۰۵

مرکز بهاییان – واشنگتن آمریکا – ۲۰۰۶

مرکز بهاییان – ویرجینیا آمریکا – ۲۰۰۷

ساختمان مسکونی LEGACY، برنابی کانادا، ۲۰۰۸

ساختمان مسکونی BAYSIDE، سن دیه گو کالیفرنیا آمریکا، ۲۰۰۹

دفتر معماری شخصی حسین امانت (AMANAT OFFICE)، ونکوور کانادا، ۲۰۰۹

ساختمان مرکزی رادیو تلویزیون پکن، پکن چین، ۲۰۱۱

یادمان ملی هولوگاست، اتاوا کانادا، ۲۰۱۴

طراحی ساختمان تجاری (فروشگاهی) ZONDA NELLIS، ونکوور کانادا، ۲۰۱۶ (در حال ساخت)

ساختمان East Village، کلگری آلبرتا کانادا، ۲۰۱۷ (در حال طراحی)

ساختمان مسکونی SAVINA، سن دیه گو کالیفرنیا آمریکا، ۲۰۱۷

ساختمان مسکونی تجاری One88 – واشنگتن آمریکا – ۲۰۱۸

برج مسکونی ۴۲ طبقه ۲۶۰ واحدی ۷۷۷ FRONT STREET – سن دیه گو کالیفرنیا آمریکا – ۲۰۱۹

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.