صلح میان سنت و مدرنیته(ویلای دوگانه صفادشت)
ویلای دوگانه صفادشت، دفتر معماری دیگر
نام پروژه : دوگانه صفا دشت
موقعیت: تهران، ایران
گروه معماری: دفتر معماری دیگر
کاربری: مسکونی – ویلایی
طراحان: علیرضا تغابنی به همراه سپیده صراف زاده، مژگان ضیایی، شهاب رمضانی، پیمان نوذری، مروارید ممیزیان، مهرداد مکارمی
کارفرما: فرهاد وفا
مساحت: ۱۰۲۵ متر مربع
سال پروژه: ۱۳۹۵
طراحی سازه: شرکت باستان پل (وحید قره خانی نیا)
تاسیسات مکانیکی: پایابنا آفرین (مجتبی عرب پور)
تاسیسات الکتریکی: پایابنا آفرین (سعید افشار)
نظارت: مهرداد مکارمی
مشاور طراحی منظر: بابک مستوفی صدری
مدیران اجرایی: علی اکبر بلوکی، علیرضا سیب سرخ(سفت کاری)، محسن شمشیری(نازک کاری)
گرافیست: عسل کرمی، فاطمه طباطبائیان، نگار درزی
ساخت ماکت: سجاد حسینی
عکاسان پروژه: استودیو دید، هامون مقدم، پرهام تقی اف، مجید جهانگیری
جوایز: رتبه سوم جایزه معمار در گروه ساختمان های مسکونی تک واحدی، برگزار کننده مجله معمار، ۱۳۹۶
از زبان معمار پروژه:
شکاف نسلی که امروزه وجود دارد همواره یک مسئله بحث بر انگیز بوده است. این شکاف همراه با شکاف های دیگر فرهنگی و اجتماعی منجر به این باور شده که زندگی در ایران با توجه به سبک زندگی متنوع و حتی متناقض، باعث ایجاد جامعه ناهمگون شده است. این تنوع در سبک زندگی خصوصا در مواردی مانند خصوصی در مقابل عمومی، سنتی و مرسوم در مقابله مدرن، مردانه در برابر زنانه، پر رنگ تر به نظر می رسد و در سراسر تاریخ اثرات آن را می توان در رویکرد طراحی معماری، بین فضاهای پر و خالی، سلسله مراتب و توالی فضایی مشاهده کرد. این تفاوت ها در معماری مناطق مختلف ایران دیده می شود، تفاوت هایی که معمولا از تنوع ایدئولوژی های فرهنگی و مذهبی در مناطق مختلف ایران سرچشمه می گیرد.
این مسئله به دلیل تاثیر عقاید دینی و شرایط منطقه در ناحیه مورد نظر، در معماری مناطق مختلف در ایران ظاهر شده است. در مناطق شمالی که تعاملات اجتماعی آزادانه تر است زندگی بیشتر در مناطق عمومی و فضاهای نیمه عمومی اطراف خانه ها پدیدار شده است. با این حال، در مناطق مرکزی ایران، فضاهای خالی در داخل ساختمان ها قرار می گیرند و برای دستیابی به آنها باید از فضاهای پیچیده عبور کرد.
در پروژه دوگانه صفادشت، ما تلاش کردیم تفاوت ها را به بهترین شکل ممکن درک کنیم و با روش های متفاوت و با تمرکز بر شیوه های مختلف زندگی، هماهنگی بین آنها به وجود آورده و آنها را با هم پیوند بزنیم.
طراحی ویلای صفادشت
کارفرما در زمین اولیه خود، خواستار عمارتی برای خانواده مذهبی خود بود که آداب و رسوم مذهبی را در ماه های محرم و رمضان برگزار می کنند. همچنین در زمین کناری هم خواستار ساختمانی برای مهمانی های شبانه بود. ساختاری که برای این منظور در نظر گرفته شد، دو ساختمان جداگانه ای بود که توسط یک پل به هم متصل می شدند. ساختمان اولیه از آجر ساخته و برای والدین طراحی شده است در حالی که ساختمان دوم که برای برگزاری مهمانی در نظر گرفته و عمدتا از شیشه ساخته شده است، مورد مصرف فرزند خانواده قرار می گیرد. این پروژه به روشی طراحی شد که در صورت لزوم می تواند جداسازی شده و هرکدام بصورت جداگانه فروخته شود.
روند طراحی ویلای صفادشت
دیاگرام ساختمان اولیه بر اساس حیاط مرکزی شکل گرفته که توسط ساختمان احاطه شده است. همچنین مرز ساختمان توسط دیوارهای آجری و تعدادی پنجره مورد تاکید قرار گرفته است. دیاگرام ساختمان دوم دارای هسته ای سخت است که توسط فضای باز و نیمه باز احاطه شده است. در ساختمان مهمانی، تلاش شد تا فضای باز سیالی از طریق اتصال سقف معلق به هسته سخت ایجاد شود تا از طریف این سیالیت، بر دوگانگی این دو ساختمان تاکید شود.
ویلای صفادشت و چالش های طراحی آن
چالش اصلی این پروژه نمایش این دو ساختار متناقض است که انعکاس دهنده زندگی روزمره جاری است و در نتیجه ساختار پروژه با منطق متضاد آن را در نوع کاربری متفاوت همخوانی دارد. به گونه ای که هر گروه با خصوصیات و ویژگی های متناقض خود، قادر است بدون آزار رساندن به دیگری زندگی خود را ادامه دهد؛ درست مانند آنچه در زندگی روزمره این خانواده وجود دارد.
بررسی پلان و مقطع ویلای صفادشت
اگر شما هم از طراحی ویلای صفادشت لذت بردید و دوست دارید با جزییات بخش های دیگر آن آشنا شوید می توانید با بررسی پلان و مقطع آن به سادگی با جزییات بیشتر این خانه مدرن و شگفت انگیز آشنا شوید.